Originálny názov ani pútavé logo ešte z e-shopu brand nerobí. Vaši zákazníci a návštevníci totiž prichádzajú do pravidelného kontaktu s množstvom ďalších prvkov vašej značky. Viac než čokoľvek iné je preto dôležitá najmä stratégia značky. Máte ju nastavenú správne a viete, ako s ňou efektívne pracovať?

Záujem zákazníkov a firiem o e-commerce platformy neustále narastá. Konkurenčné prostredie je však v tomto segmente skutočne obrovské. Ako v ňom vyniknúť a docieliť, aby bol váš e-shop dobre zapamätateľný? Odpoveďou je silná identita značky.

Ako povýšiť nápad na silný brand?

Za zrodom každého e-shopu stojí nápad. Unikátna myšlienka, od ktorej si jej autor sľubuje podnikateľský úspech. Vdýchnuť mu určitý charakter a vizuálnu podobu pomáha názov, logo, farebnosť, typografia a množstvo ďalších prvkov. Stačí to na vytvorenie e-shopu? Možno. Stačí to na vytvorenie e-shopu so zapamätateľným brandom? S najväčšou pravdepodobnosťou nie.

Ešte predtým, ako navrhnete samotné logo a zvolíte si farebnosť e-shopu, musíte pre svoju značku vytvoriť jasnú ideovú strechu. Zamyslite sa, aký je význam vašej značky – akú víziu by mala nasledovať, aké poslanie by mala napĺňať a aká by mala byť jej pridaná hodnota v porovnaní s konkurenciou? Zodpovedať tieto a obdobné otázky vám pomôže tzv. brand idea, ktorá bude pre vašu značku predstavovať akýsi kompas.

Brand idea pre strategické smerovanie a charakter značky.

Imidž je na nič, ak e-shop a jeho značka nemá jasnú identitu

Každý túži, aby bola jeho značka zapamätateľná. U existujúcich, ale aj budúcich zákazníkov by mala v ideálnom prípade vytvoriť a zanechať výraznú obrazovú, zvukovú, haptickú alebo čuchovú stopu. Na to, aby sme to docielili, musíme značke vytvoriť unikátne charakteristické črty. Set takýchto čŕt v marketingovej praxi označujeme ako brand assety.

Tabuľka kategorizujúca vizuálne, zvukové a senzorické brand assety, vrátane farieb, tvarov, hudby a ďalších prvkov značky.
Tabuľka znázorňuje rôzne typy brand assetov – vizuálne (farby, tvary, logá), zvukové (hudba, zvuky) a senzorické (dotyk, vôňa, chuť), ktoré pomáhajú budovať rozpoznateľnosť značky.

Brand assety majú dlhodobú platnosť, preto je potrebné si ich jednoznačne zadefinovať, a to hneď v úvode tvorby stratégie značky. Keďže tieto assety budú sprevádzať každú vašu online aktivitu, musia byť nemenné a konzistentne prítomné v celom komunikačnom koncepte. Vždy by mali byť zakomponované do komunikácie vašej značky, či už pôjde o reklamné kampane, firemné predmety (merch, obaly produktov, darčekové predmety, a pod.) alebo príspevky na sociálnych sieťach.

Grafický prvok s textom o dôležitosti brand assetov ako nositeľov charakteristických čŕt značky v komunikácii.

„Mám brand assety. Má už moja značka imidž?” Nie tak celkom. Brand totiž musí fungovať aj v kontexte reputácie značky či zákazníckej skúsenosti, ktorá dokáže mať obrovský a mnohokrát nemenný vplyv. V prípade e-shopu môže ísť napríklad o prehľadnosť webu.

Pozrite si naše case studies a zistite, ako sme pristupovali k tvorbe efektívnych webstránok.

Pamätajte, že už samotnou existenciou vašej značky dávate zákazníkovi špecifický prísľub. Nemal by však skončiť len ako prázdna fráza pri peknom logu. Pocítiť jeho pravdivosť a autenticitu by mali všetci, ktorí s vašou značkou prídu do kontaktu.

Úspešný e-shop? Bez správneho riadenia značky to nepôjde

Nielen vaši zákazníci, ale najmä vy sami určite chcete, aby váš e-shop fungoval a prinášal vám zisk. Nič sa však nedeje samo od seba. Riadenie, resp. správa e-shopu si bude z vašej strany vyžadovať určitú starostlivosť a profesionálny prístup. Rovnako tak, ako vaša značka.

Riadenie značky je proces, ktorý sa nezaobíde bez trpezlivosti, odhodlania a neustáleho záujmu. Ako brandingová agentúra sa v GALTON Brands sústreďujeme predovšetkým na branding. Našim klientom ukazujeme, ako budovať značku dlhodobo, konzistentne a krok po kroku. Učíme ich vnímať značku ako celistvý organizmus, ktorý pozostáva z množstva faktorov, pričom musia byť správne organizované a riadené. Bez správneho riadenia totiž značka nemôže napredovať. Postupom času by sa totiž mohla odkloniť od svojich cieľov, prestať konzistentne komunikovať, a tým znížiť svoju zapamätateľnosť v očiach cieľového publika. A to zrejme nikto z nás nechce.

E-shop a jeho (ne)viditeľné atribúty úspechu

Mnoho značiek vidí veľký význam a gro svojho marketingového úsilia najmä vo vizuálnych assetoch značky. Áno, je ich najviac vidieť, takže tento krok sa môže zdať logickým. Pri brandingu má však obrovský zmysel práve to, čo je očami vidieť najmenej. Dôveryhodnosť, autenticita, úprimnosť, tonalita komunikácie či už spomínaná zákaznícka skúsenosť.

Grafický prvok s textom o vnímaní značky zákazníkmi a spolupracovníkmi, zdôrazňujúci, že grafické vizuály nemôžu nahradiť skutočnú podstatu brandu.

V agentúre GALTON Brands učíme klientov chápať vnútorné súvislosti medzi identitou a imidžom značky. Podávame im pomocnú ruku a sprevádzame ich cez rôzne etapy vývoja značky, akými neraz bývajú aj fúzie, akvizície či rebranding. Hoci je životný cyklus značky u každej z firiem podobný, jeho dĺžka závisí od dôveryhodnosti, pozitívnych asociácií, aké dokáže značka u svojho publika vytvoriť a takisto aj od úrovne zodpovedného riadenia či schopnosti napĺňať stanovené ciele.

Citát Marka Schaefra o zmene vnímania značky – z firemnej komunikácie na to, čo si o nej hovoria ľudia medzi sebou.

Ak budete k budovaniu značky pristupovať zodpovedne, výsledky pocítite nielen na jej vzhľade či reakciách publika, ale aj na výnosoch a hodnote vašej spoločnosti. Neviete, ako na to? Pokojne nás kontaktujte, sme pripravení pomôcť aj vám.

Zdieľať