Veľakrát sme vás informovali o tom, že značky, a v podstate celá spoločnosť, stoja pred veľkými výzvami. Samozrejme, mali sme na mysli výzvy v podobe digitalizácie, rozšírenej reality, nových inovatívnych prístupov či technológií. Azda málokomu by napadlo, že jednu z najväčších výziev bude predstavovať vírus, ktorý zasiahne do života spoločnosti v tak širokom celospoločenskom meradle, naberie rozmer pandémie a prakticky ochromí život na celom svete. Žiaľ, nepredvídané sa stalo skutočnosťou a teraz je nevyhnutné zaujať správny postoj!

galton - budovanie znacky koronavirus kriza straty

Zdroj: bloomberg.com

Situácia je náročná. Vláda takmer denne predkladá nové opatrenia, ktorých cieľom je zamedziť šíreniu obávaného koronavírusu. Mnohé z nich sú veľmi razantné a zasahujú nielen do nášho spoločenského, ale i pracovného života. Prevádzky sa zatvárajú, v mnohých segmentoch sa zastavuje výroba a poskytovanie služieb, ľudia sa uchyľujú do bezpečia svojich domovov. Mnoho značiek už začína pociťovať úpadok tržieb, ziskov a ocitá sa v ťažkej situácii. No kým viaceré segmenty prechádzajú skúškou ohňom, iné zaznamenávajú úspech, o akom sa im ani len nesnívalo.

Čistota pol života. Alebo celý?

Nie je žiadnym prekvapením, že najväčší rozmach zažívajú producenti dezinfekčných prípravkov, antibakteriálnych mydiel a rôznych iných ochranných prostriedkov proti strašiakovi menom koronavírus. Nielen na Slovensku, ale na celom svete sú tieto komodity vplyvom extrémneho dopytu nedostatkovým tovarom, na čo však mnohé značky veľmi operatívne zareagovali – aj keď ich výroba bola doposiaľ orientovaná na produkty iného charakteru.

Skvelým príkladom takejto promptnej reakcie a spôsobu, ako budovať značku aj v čase krízy, je napr. počin francúzskej spoločnosti LVMH Moet Hennesy, ktorá zastrešuje značky ako Louis Vuitton, Fenty Beauty a Benefit Cosmetics. V snahe pomôcť zlepšiť krízovú situáciu v krajine sa rozhodla poskytnúť svoje výrobné linky, primárne určené na produkciu špičkových parfémov a kozmetiky, na výrobu prípravkov na dezinfekciu rúk. Spoločnosť zároveň uviedla, že bude tieto produkty poskytovať nemocničným zariadeniam vo Francúzsku úplne zadarmo. Udržateľnosť produkcie tak nabrala úplne nový rozmer – inšpirovala k solidárnosti, charitatívnym aktivitám a v neposlednom rade vybudovala silné povedomie o značke v kontexte dôležitej spoločenskej zodpovednosti.

Pod rúškom ochrany

Obdobný dopyt je aj po ochranných rúškach, ktorých používanie sa stáva každým dňom nevyhnutnejšie a prísnejšie. Mnohé spoločnosti preto na výpadok tohto druhu tovaru zareagovali po svojom – spojili sily a vrhli sa na vlastnú výrobu. Na Slovensku v tejto súvislosti azda najviac zarezonoval príbeh spoločnosti Zornica, ktorá so svojou tradičnou manufaktúrou košieľ ešte pred pár týždňami čelila masívnemu prepúšťaniu zamestnancov.

Koronavírus im však, paradoxne, priniesol novú nádej na prežitie. Operatívna reakcia na zmenu charakteru výroby tak povýšila firmu stojacu na prahu svojej existencie na významného dodávateľa ochranných rúšok pre celé Slovensko s objemom produkcie 20 000 rúšok denne. K novej výrobnej činnosti sa postupne pridružila aj spoločnosť Tatrasvit a dá sa predpokladať, že aktivita v tejto oblasti sa bude rozrastať aj o ďalšie značky.

galton - budovanie znacky koronavirus kriza straty zornica doda ruska

Zdroj: etrend.sk

Zelená pre e-commerce

Pomôcť zamedziť šíreniu koronavírusu sa jednotlivé štáty snažia všetkými možnými spôsobmi. Zvýšené požiadavky na hygienu či pokrytie tváre a rúk ochrannými pomôckami však nestačí. Čoraz viac krajín, vrátane tej našej, prikázalo svojim občanom zdržiavať sa vo svojich domovoch a zbytočne nevychádzať von medzi ostatných. Toto nariadenie so sebou logicky prinieslo mnohé zmeny, ktoré sa naplno prejavili aj v nákupnom správaní. Kamenné prevádzky odovzdali svoje žezlo e-shopom a tie začali úspešne kraľovať. Namiesto prezerania tovaru v obchode tak vyzeráme z okna zamaskovaného kuriéra, namiesto príjemného posedenia v obľúbenej reštaurácii netrpezlivo čakáme na donáškovú službu…

Kto mohol, ten svoj offline biznis presunul do online prostredia a začal sa sústrediť na budovanie značky novým spôsobom. Obrovský boom zaznamenáva napríklad aj spoločnosť Amazon, ktorá sa pre extrémny dopyt dokonca rozhodla najať v Amerike ďalších 100 000 zamestnancov. Týmto krokom chce zároveň vykompenzovať dočasnú stratu zamestnania tým ľuďom, ktorí boli vzhľadom na charakter svojej práce nútení opustiť pracoviská a zostať tak určité obdobie bez príjmu.

Kto hrá, neprehrá

Ľudia “uväznení” vo svojich domovoch však netrávia čas len internetovým nakupovaním. Diskomfort v podobe obmedzenia sociálnych interakcií, práce a záľub je pre mnohých ľudí frustrujúci a tak hľadajú nové možnosti využitia voľného času. Nielen deti, ale aj dospelí sa tak hojne utiekajú k sledovaniu filmov, seriálov, čítaniu kníh či hraniu počítačových hier. Niet preto divu, že streamovacie a herné spoločnosti evidujú extrémny nárast užívateľov, ktorých stále pribúda. Za všetko hovoria údaje hernej platformy Steam, ktorá aktuálne zaznamenala rekordných 20 miliónov online hráčov.

galton budovanie znacky koronavirus kriza steam 667 milionov

Zdroj: style.hnonline.sk

Výrobcovia čistiacich a ochranných pomôcok, e-shopy, poskytovatelia prepravných a doručovacích služieb či rôzne streamovacie spoločnosti z momentálnej situácie spôsobenej pandémiou koronavírusu profitujú. Segmentov, ktoré môžu využiť svoj potenciál a rozbehnúť budovanie značky aj dnes, v čase krízy, je však viac. Nie vždy sú ale tieto príležitosti zjavné na prvý pohľad. V GALTON Brands veríme, že každá značka sa dokáže postaviť akejkoľvek náročnej výzve čelom!

Všetci stojíme pred ťažkou skúškou. Je však len na nás, ako sa k nej postavíme. Optimizmus, zodpovednosť, solidarita, vzájomná zomknutosť a energia hľadať nové možnosti a riešenia. Presne to sú základné piliere, na ktorých by sme mali všetci stavať, navzájom si pomáhať a spoločne vyjsť z tejto situácie víťazne.

Ak aj vaša značka stojí momentálne na tenkom ľade, neváhajte nás osloviť. Radi vám pomôžeme z tejto neľahkej situácie vykorčuľovať a objaviť nové riešenia pre váš biznis.