Virtuálna realita v retaile

Rýchlo sa rozvíjajúce technológie a alternatívne reality (VR/AR) výrazne ovplyvňujú prakticky každú oblasť podnikania a maloobchod nie je výnimkou, ale skôr pionierom týchto zmien. Podľa IBM’s 2020 US Retail Index urýchlila pandémia COVID – 19 prechod od fyzických k digitálnym nákupom až o neuveriteľných 5 rokov. Doháňať trendy však musí aj štandardný e-commerce. Ten by sa mal po novom začať viac podobať na fyzické predajne a ponúknuť okrem pohodlného a rýchleho nákupného procesu aj unikátny zákaznícky zážitok.

Virtuálny retail však nebude len o napodobňovaní fyzického sveta. Jeho výhodou bude najmä využitie kreatívnych riešení, ktoré sú v bežnej predajni nemožné. Podľa Christin Wooton z Robloxu môžu značky v digitálnom svete posunúť hranice kreativity na novú úroveň a ponúknuť zážitky, ktoré sú v reálnom živote neopakovateľné. V projekte Gucci Garden tvorcovia napríklad otvorili strop v jednej časti výstavy a odhalili oblohu. Naokolo poletovali motýle a na hlavách figurín rástli kvety. “Toto nemôžete urobiť na skutočnej výstave umenia,” dodala Wooton.

Online obchod v meta verseZdroj:obsessar.com

Zákazníci majú na virtuálne predajne svoj vlastný názor. Zhodujú sa, že prítomnosť značky v digitálnom priestore je dôležitá (81%). No v závislosti na demografii dopytovaných dochádza prirodzene k zmenám v ich názoroch. Z prieskumov Wunderman Thompson vyplýva, že vo všeobecnosti zákazníci do budúcna preferujú akési hybridné predajne kombinujúce prvky fyzického a digitálneho sveta (83%).

Značky v meta verse - grafZdroj: Wunderman Thompson Intelligence: Into the Metaverse

Digitálne dvojičky fyzických produktov

Virtuálny alebo ak chcete hybridný retail však zďaleka nie je jedinou perspektívou Metaversu pre komerčné značky. Nová realita prirovnávaná k Spielbergovmu Ready Player One by totiž mala byť zložená z nekonečného počtu alternatívnych “vesmírov”, ktoré budú disponovať odlišnými charakteristikami a komunitami, rovnako ako je tomu napr. na už existujúcich sociálnych sieťach.

Dobrým príkladom týchto komunít môže byť napr. segment módy, v ktorom je podľa vyjadrení GUCCI “len otázkou času” kedy sa značky z módneho priemyslu začnú zaoberať technológiou (NFT) a jej aspektov v kontexte “digitálnej módy”.

A je to tak.

Aktivitu na strane fashion značiek môžeme pozorovať už dnes. Spolu s októbrom, ako mesiacom módy, zapracovalo NFT technológiu do svojich kolekcií hneď niekoľko z nich. Jednou zo značiek, ktoré nevyužili NFT v kontexte gamingu, ale “virtuálnej módy”, je značka D&G. Tá začiatkom minulého mesiaca uviedla na platforme UNXD kolekciu GENESIS, ktorá okrem fyzických produktov obsahovala aj ich virtuálne NFT verzie. Zákazníci ich vydražili za približne 5,65 milióna dolárov.

Zdroj: UNXD.com

Aj v Metaverse budú platiť pravidlá

Značky, ktoré sa rozhodnú vstúpiť do pohlcujúceho alternatívneho sveta by nemali skončiť v “kampaňovom opojení” z atraktívnej novinky, ale vytrvalo pracovať na jeho tvorbe a zlepšovaní. Podľa Wunderman Thompson Intelligence má totiž aj Metaverse svoje špecifiká. Aké?

  1. Ľudia trávia (a budú tráviť) stále viac času online, čo povedie k tvorbe akéhosi ekosystému virtuálneho života, ktorý zahŕňa digitálny majetok, vzťahy aj sociálne priestory.
    Značky, ktoré chcú v budúcnosti uspieť, musia byť schopné zaujať svoje publikum aj vo virtuálnom svete, pretože ten sa stane nielen miestom na socializáciu, ale aj miestom na prácu, nákupy a objavovanie nových produktov.
  2. Ľudia chcú, aby ich virtuálna existencia odrážala to, čo je pre nich naozaj dôležité. Aj preto si so sebou do virtuálnej reality odnášajú etické princípy, hodnoty a identitu.
    Aby značky mohli zmysluplne interagovať so svojím publikom, musia premýšľať širšie, než len v rovine zábavy a inovácií. Musia prispievať k tvorbe inkluzívneho a etického virtuálneho sveta.
  3. Virtuálny a fyzický svet sa bude integrovať, až kým nedosiahne také spojenie, ktoré prinesie hyperrealistické zážitky – to najlepšie z oboch svetov.
    Značky musia mať na pamäti, že to, čo sa stane vo virtuálnom svete, bude mať dopady na reálny biznis v tom fyzickom. Metaverse nie je izolovaná digitálna realita. Zmení aj spôsob, akým testujeme, vyrábame a predávame fyzické produkty v skutočnom svete.
  4. Vytvorenie fungujúceho Metaversu predpokladá, že značky budú spolupracovať na jeho tvorbe buď formou technického vývoja, alebo zlepšovaním používateľského rozhrania.
    Značky, ktoré to so vstupom do Metaverse myslia vážne, by mali prispieť k jeho technologickému vývoju, alebo zabezpečiť používateľské rozhranie, ktoré ľudí presvedčí doň vstúpiť a naplno využiť jeho potenciál.
  5. Metaverse nebude vlastnený ani regulovaný žiadnou značkou.
    Ak má byť koncept Metaversu úspešný a ľahko dostupný, je nevyhnutné, aby značky spolupracovali na jeho tvorbe a rozvíjali ho v prospech všetkých.

Zdroj: Wunderman Thompson Intelligence: Into the Metaverse