Spoločnosť sa otriasa v základoch, mnohé značky čelia existenčnej kríze. Slovo turizmus vypadlo z nášho slovníka a zrejme chvíľu potrvá, než sa doň vráti. Hotely, cestovné kancelárie, dopravné spoločnosti a mnohé iné, bytostne naviazané na tento segment stoja na najhoršej štartovacej pozícii do novej éry. Len o málo lepšie sú na tom šport, či kultúra – športové a kultúrne podujatie si v live streame na Facebooku pozriete, ale za takúto dovolenku zrejme nezaplatíte ani cent.

Vitajte v novej realite

Ulice sú prázdne, kamenné predajne prestali existovať. Aspoň na pár mesiacov, kým sa život vráti do vychodených koľají. Vráti sa však v plnej miere? This is the end of the world as we know it, spieva sa v hite z dávnych deväťdesiatych rokov. Na pieseň všetci dávno zabudli, jej text je však prekvapivo súčasný. Ľudia postupne opúšťali fyzický svet predajní a presúvali svoje nákupné správanie aj pred vypuknutím krízy, ochorenie Covid-19 však tento proces výrazne urýchlilo. E-shopy (a iné weby ponúkajúce aktivitu a zábavu na doma) budú zažívať nápor, o akom sa im v doterajšej existencii napriek ohromnému tempu rastu ani nesnívalo. Svet sa zmenil. Radikálne. Budovanie značky a jej správanie sa v kríze je nutne úplne iné.

Čítajte viac aj o tom, ako koronavírus zasiahol do života značiek.

Budovanie značky a jej správanie sa v kríze je nutne úplne iné.

Príležitosť? Nezostať ticho je priorita číslo jeden

Ste pripravení využiť väčšiu prítomnosť ľudí online? Komunikujete dôležité odkazy cez vaše sociálne siete, web či newsletter? Online svet ponúka ohromné množstvo touchpointov, ktoré môžete využiť podľa povahy vášho podnikania. Byť videní a počutí je ešte dôležitejšie, než kedykoľvek predtým. Ukážte svojim zákazníkom, že vám na nich záleží. Budovanie pozitívneho vzťahu je základom úspechu práve teraz, keď sú posolstvá vnímané omnoho emotívnejšie. Spoločnosť DM oznámila svojim zákazníkom prostredníctvom e-mailu zmenu otváracích hodín, pričom nezabudla na zdravotné odporúčania. Takýmto povzbudením dala najavo, že jej záleží na boji s vírusovým ochorením. Rovnaký kanál využíva aj značka Nivea, ktorá za registráciu ponúka dodanie vzoriek priamo do vašej schránky.

COOPshop Jednota je pomerne unikátny spôsob predaja potravín, vďaka ktorému si produkty vyberiete v pohodlí domova a do predajne prídete len zaplatiť a vyzdvihnúť tovar. Potraviny sú a aj ostanú najdôležitejšou predajnou komoditou. O krok ďalej je v distribúcii služba Bistro, ktoré vám v období pandémie ponúka bezkontaktnú donášku hotových jedál. Panta Rhei sa pridáva k opatreniam tiež: kvôli bezpečnosti akceptuje len úhradu vopred, ako kompenzáciu za to ponúka poštovné zdarma pri objednávke nad 15 €.

Fanúšikovia výraznej online značky Dedoles sú na nákupy z pohodlia domova zvyknutí, spoločnosť im však v tejto dobe prináša tiež niečo naviac a získava si tak zaslúženú pozornosť. V predstavenom balíku opatrení si ako zákazník môžete uplatniť vrátenie tovaru v predĺženej dobe a bonusom je bezkontaktná dobierka. Máte tiež možnosť zaokrúhliť sumu smerom nahor a podporiť tak aspoň pár centami WHO. Peniaze idú samozrejme na boj proti obávanému koronavírusu.

Martinus patrí k značkám, ktoré sami iniciatívne zatvorili kamenné prevádzky a predaj riešia výlučne cez e-shop. To však zďaleka nie je všetko, Krízový manažment vypracoval scenáre možných vývojov a na základe toho prijal tri bloky opatrení na elimináciu krátkodobých až dlhodobých dopadov na biznis. Kto chce byť počutý, komunikuje ešte častejšie, než za bežných okolností. Spoločnosť Lidl citovo zafarbenou komunikáciou ďakuje svojim zamestnancom, ktorí naďalej pracujú v prevádzkach a vystavujú sa tak riziku nákazy. Podobný odkaz nájdete aj na Facebooku reťazca Kaufland či v instore rádiu značky Tesco.

Kto chce byť počutý, komunikuje ešte častejšie, než za bežných okolností.

Pandémia ochorenia Covid-19 ponúka príležitosti výrobným firmám, ktoré dokážu zaplniť náhlu dieru na trhu zdravotníckych pomôcok. Takou je slovenská spoločnosť Gevorkyan, ktorá prostredníctvom online článku v časopise Forbes a TA3 informuje o pláne vyrábať polomasky a respirátory s vymeniteľným kovovým filtrom.

Slovensko je pripravené

Kríza spája ľudí. Do popredia sa (okrem generovania zisku) dostáva aj výraz zodpovednosť ako termín, ktorý určite nájdete vo filozofii vášho brandu. Ako vyzerá význam tohto slova zhmotneného v praxi? Príkladov, tvoriacich životom písané príbehy je našťastie viac než dosť. Domáce značky pochopili váhu svojej zodpovednosti a k boju prispievajú doslova všetkým, čo majú k dispozícii, každý deň pribúdajú ďalšie a ďalšie pozitívne príbehy.

Šéf herného vývojárskeho štúdia Pixel Federation Šimon Šicko založil platformu Kto pomôže Slovensku. Účelom webu s týmto názvom je finančná a materiálna zbierka pre pomoc starším a zraniteľným skupinám obyvateľov. Samotná spoločnosť prispela aj finančne a ihneď ju nasledovala VÚB banka, ktorá okrem 40 000 € do tohto projektu prostredníctvom vlastnej Nadácie VÚB darovala prístroje na umelú pľúcnu ventiláciu v hodnote 84 000 €.

Hlboko do vrecka načrela aj Tatrabanka, ktorá formou vlastnej nadácie na boj s koronavírusom darovala 500 000 €. “Práve toto je chvíľa, kedy si musí naša spoločnosť pomôcť, kedy musíme a chceme byť solidárni s tými, ktorým chýbajú finančné prostriedky na ochranu zdravia a záchranu života,“ povedal Michal Liday, generálny riaditeľ Tatra banky.

Pri slove vírus spozorneli aj v spoločnosti Eset a boj s virtuálnymi vírusmi vymenili za boj s tým reálnym. Ich nadácia zriadila Fond na podporu účinnej diagnostiky a prevencie ochorenia COVID-19 a prispela sumou 300-tisíc eur. Cieľom je nákup prístroja schopného robiť testy v reálnom čase a vyhodnotiť denne až štyri tisíc vzoriek.

Ďalšia nadácia ĽudiaĽuďom.sk prostredníctvom portálu darujme.sk organizuje zbierku pre predajcov Nota Bene, ktorí na krízou vyprázdnených uliciach obľúbené periodikum zrejme nepredajú. Navyše mnoho z nich patrí do rizikovej skupiny aj z hľadiska veku.

K inej forme pomoci pristúpil Turancar, ktorý sa rozhodol vracať 100% z ceny stornovaných lístkov, aby podporil rozhodnutie ľudí zostať doma. Zostaňme ešte chvíľu pri doprave: autopožičovňa AVIS Slovensko ponúkla pomoc Úradu verejného zdravotníctva a požičovné za auto na účely testovania obyvateľov na prítomnosť koronavírusu stanovila na symbolické 1 € za deň.

Forma pomoci je skutočne rôznorodá. V Divadle Andreja Bagara v Nitre podali pomocnú ruku krajčíri z divadelných dielní, ktorí sú zvyknutí šiť skôr kostýmy a iné umelecké diela. Tentokrát však šijú zdravotnícke pomôcky – nedostatkové rúška. K zodpovednosti sa hlási aj Slovenská pošta, ktorá ponúka možnosť platby SIPO prostredníctvom internetbankingu. Stálo by za zváženie, či túto možnosť neponechať aj po skončení krízy.

Vrcholovým manažérom značiek v čase krízy pristála na pleciach ešte väčšia váha, než zvyčajne. Do popredia sa predierajú pojmy z vízií značiek ako zodpovednosť, hodnoty, etika a mnohé ďalšie. Súčasnou krízou tieto termíny nabrali širšie významy, než sme kedy očakávali. Preto len ich skutočným uchopením a pretavením do reality môžeme spoločne krízu prekonať. Ak potrebujete radu, nájsť správnu cestu alebo nájsť istotu pri hľadaní správnych riešení, radi vám pomôžeme pri budovaní vašej značky v čase krízy.

Ako by mali značky reagovať?

  • Zvážiť riziko práce pre zamestnancov a prijať opatrenia pre tých, ktorí vo výrobe/predajni musia zostať: rozdeliť zmeny tak, aby sa navzájom nestretali, znížiť počet skupín, zvýšiť zdravotné opatrenia
  • Nastaviť politiku home office všade tam, kde je to možné
  • Vytvoriť scenáre možného vývoja a hospodárskeho dopadu a na základe toho prijať opatrenia
  • Načúvať hlasu komunity a reagovať na ňu
  • Konať proaktívne voči zamestnancom, komunikovať vaše kroky a zámery
  • Poskytnúť zamestnancom pomoc, ak sa ich kríza bytostne dotýka
  • Zvážiť pomoc celej spoločnosti vo forme finančného alebo materiálového príspevku